پروژۀ طراحی

نحوۀ قیمت گذاری یک پروژۀ طراحی چگونه است؟

کار طراحی گرافیک در بیشتر کشورهای پیشرفته و حتی متوسط جزو کارهای مورد توجه و مهم به حساب می آید و از لحاظ قیمت گذاری بر روی یک پروژه و یا حقوق ماهیانه یک طراح هزینه های بالا و قابل توجهی دریافت می شود. چون از دید آنها طراحی گرافیک بسیار مهم است زیرا تاثیر زیادی بر بیزنس یا شغل آنها داشته و میتواند نقش مهمی بر فروش یا درآمد آنها در هر شغلی داشته باشد. البته به طور کل طراحی گرافیک یک هنر به حساب می آید و همیشه هنر در کشورهای پیشرفته غنیمت به شمار می آید و هزینه های هنگفتی برای آن می شود. اما متاسفانه در ایران و کشورهای نظیر آن که بسیار کم هستند به این موضوع ها توجهی نمی شود و بالغ بر 70 درصد از مردم هیچ آشنایی با طراحی گرافیک ندارند و به آن بهایی داده نمی شود. به همین دلیل وقتی از قیمت یک پروژه طراحی باخبر می شوند بسیار تعجب میکنند و به طور کل پشیمان شده و به دنبال کسی می روند که با قیمت بسیار پایین این طراحی را انجام میدهد که در نتیجه یک طرح کیفیت پایین و به قول دوستان طراح بازاری نصیبشان می شود. برای مثال وقتی یکی از مردم عادی به دنبال طراحی لوگو نزد یک طراحی حرفه ای می رود و با قیمت حداقل 3 میلیون تومان مواجه می شود تمام ذهنیتش عوض شده و به قیمت های خیلی خیلی پایین تر از آن فکر می کرده که در نهایت این در 2 حالت به پایان میرسد یا کلا طراحی لوگو را فراموش کرده و به دنبال یک طرح اینترنتی رایگان می رود یا به خیابان بهارستان رفته و با 100 هزار تومان و یک طرح بسیار بد کار را به انجام می رساند. به طور کل موضوع قیمت گذاری در ایران به هیچ وجه جا نیفتاده است و هر طراح یا هر شرکت به شیوه خود قیمت گذاری می کنند مثلا بعضی ها با قیمت خیلی پایین، بعضی ها قیمت متوسط با کیفیت خوب و بعضی ها هم با قیمت بالا و طراحان حرفه ای کار میکنند که این موضوع به این هنر و شغل لطمه زیادی زده و بازار آن را خراب کرده و شاید فقط 30 درصد از مردم این هنر را درک کرده و برای بیزنس و شغل خود ارزش قائل شده و کار خود را به دست طراحان حرفه ای سپرده و برای آن هزینه میکنند که همیشه جواب این کار را میبینند. البته به تازگی با بالا رفتن سطح اطلاعات مردم و وجود دنیای مجازی این کار به درک بالاتری رسیده و طراحی گرافیک تقاضای بالاتر و قیمت مناسب تری برای خود پیدا کرده است اما نه به اندازه کشورهای پیشرفته.

در صحبت های بالا خواستیم شما را با کلیت این رشته، کار و نوع قیمت گذاری آن آشنا کنیم اما قیمت گذاری بر روی یک طرح گرافیکی دارای اصولی است که توضیح خواهم داد. در ایران مثل همه شغل ها که اتحادیه فروش دارند و در آن تعرفه ها مشخص می شود، طراحی گرافیک هم به همین شکل است و مکانی با عنوان ((انجمن صنفی طراحان ایران)) واقع در خیابان ایرانشهر وجود دارد که بیشتر از 20 سال در آن فعالیت می کنند و هر سال قیمت های طراح های مختلف بررسی می شود و به طراحان ابلاغ می شود که در پایان این مطلب فایل آن را برای شما عزیزان گذاشته تا بیشتر آشنا شوید. برای مثال در این تعرفه قیمت پایه طراحی لوگو (آرم یا نشانه) 8 میلیون تومان قیمت گذاری شده که متاسفانه با توجه به صحبت های بالا شاید فقط 30درصد از طراحان گرافیک می توانند این مبلغ را با توجه به جا نیفتادن این موضوع در کشورمان از مشتریان دریافت کنند. طراحی لوگو شاید یک طرح کوچک باشد اما به دلیل نقش مهمی که دارد و هویت یک برند را ثبت می کند تا سالیان سال در معرض چشم مردم قرار می گیرد تا مردم با دیدن لوگو آن برند را بشناسند، ارزش معنوی بالای دارد و روی آن قیمتی نمی توان گذاشت که در ایران هر کسی با توجه به جیب خود برای آن هزینه می کند که حتی بعضی ها قیمت خیلی بالا تر از 8 میلیون تومان بابت طراحی لوگوی خود هزینه می پردازند که این موضوع به شخص طراح یا شرکت بسیار بستگی دارد. شما می توانید با بقیه قیمت های انجمن صنفی آشنا شوید.

در مجموعه وی استدیو، ما سعی کرده ایم کار حرفه ای را در قبال قیمت مناسب (نه خیلی کم و نه خیلی بالا) به مشتریان خود ارائه دهیم که این موضوع باعث شده مجموعه ما مورد اعتماد شما قرار بگیرد و دلیل رونق کار شما باشیم.

دانلود فایل تعرف رسمی سال 98 طراحان گرافیک ایران (صرفا جهت اطلاع)
24 اردبیهشت 99

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *